10.10.08

EL PODER DE LA WEB PEL FUTUR D’UNA GRAN NACIÓ

La tecnologia avança ràpidament i, amb ella, ens hem d’anar adaptant de forma forçada per no quedar-nos enrere. De la mà de la tecnologia hi han les noves formes de comunicar, comunicar missatges als públics objectius als quals va dirigit aquest. Així doncs, per tal d’arribar als receptors de la millor forma, hem d’anar introduint les noves tecnologies perquè el missatge i el canal pel qual comuniquem no quedi antiquat.

Un bon i clar exemple de comunicació que utilitza les noves tecnologies és la campanya electoral de Barack Obama, candidat demòcrata a la presidència dels Estats Units. Sota el lema “the campaing is about you”, el “fenomen Obama”, a diferència de les tradicionals campanyes electorals disputades fins el moment, utilitza la tecnologia i els nous mitjans (xarxes socials i la Web 2.0.) com a força principal per a captar nous votants. És per això que es considera la primera mostra sòlida del poder de la Web per aconseguir canviar de mandatari a la presidència estatal més important a nivell internacional.

Les eines que Obama ha utilitzat per a crear la seva campanya electoral són molt diverses. Personalment, n’hi ha que em criden molt l’atenció, com per exemple la creació d’una xarxa social (MyBarackObama.com) on es va aconseguir reunir a més de 750.000 joves voluntaris que intercanvien fotos, textos, vídeos, i fins i tot es poden baixar tons amb dades de persones per a trucar-los i convèncer-los que votin al senador. A més a més, i mitjançant Spaces i Facebooks, es va donar opció als seus seguidors perquè proposessin espais interactius (blogs, e-mails,...) on poder captar nous adeptes al partit. L’última originalitat de la campanya d’Obama ha sigut llançar una aplicació pel nou iPhone. El programa, que s’instal·la com una aplicació més del telèfon, permet mantenir una agenda de contactes dels simpatitzants d’Obama, rebre les últimes notícies via missatge de text de la campanya, buscar esdeveniments locals i compartir-los incloent mapes de les direccions, i veure vídeos i fotos de la campanya, entre d’altres aplicacions directament relacionades amb l’evolució de la campanya de Barack Obama.

Un altre exemple, que personalment trobo fascinant , és el famós vídeo clip de la campanya, anomenat “Yes We Can”, on el discurs d’Obama surt musicalitzat. El vídeo, recolzat per moltes personalitats que surten donant suport al candidat, ha sigut vist més de 4.000.000 de vegades, i s’estima que gràcies a ell s’han aconseguit més de 40.000 dòlars en donacions per a la campanya. A més a més, gràcies al vídeo viral, Obama va aconseguir imposar-se a las primeres demòcrates de Virginia, Maryland i el districte de Columbia i, per primera vegada, superà a Hillary Clinton en delegats a la convenció. (El video clip el podeu trobar a www.youtube.com/watch?v=jjXyqcx-mYY)

El seu impacte arreu del món ha sigut tal que a Espanya, l’ Obra Social Caja Madrid (dirigida per l’agència de publicitat Tapsa) ha agafat el mateix patró (blanc- negre, discurs polític, mateix format de producció,...) per a crear la seva nova campanya. El vídeo vol semblar-se a un míting on Pablo Pineda, la primera persona amb síndrome de down que ha aconseguit una carrera universitària, fa un discurs sobre superació i integració, imitant el discurs polític del candidat Obama a “Yes We Can”, però amb nois amb Síndrome de Down. (Podeu trobar l’spot a www.youtube.com/watch?v=elR41rwZIKg).
Amb tota la seva campanya viral, Obama no només s’ha donat a conèixer arreu del món mitjançant els tradicionals espais dedicats a la política, sinó que ha aconseguit que el seu esperit innovador surti a infinites portades de mitjans, així com ser portada de la famosa revista Rolling Stone, sota el títol “The New Hope” (la nova esperança).

No hi ha cap dubte que l’excel·lent i impecable campanya de comunicació d’Obama està recolzada per grans professionals de la comunicació que l’ajuden i l’encaminen cap allà on ha d’actuar. Tot i així, no serviria de res tenir darrere uns bons professionals si el candidat no estigués disposat a escoltar-los, creure en ells, i fer-los partícips de tot aquest entramat. De la mateixa manera que nombro als grans comunicadors de la campanya, no vull deixar de mencionar el milers de voluntaris anònims, seguidors del senador, que han col·laborat en aquesta, quan Obama els va demanar col·laboració i recolzament.

No sé si estareu d’acord amb mi, però penso que no només estem davant una brillant campanya de comunicació que utilitza les noves tecnologies, sinó que estem davant una persona que demana la col·laboració dels ciutadans, els escolta i es deixa aconsellar per les seves opinions i els seus coneixements. Per primera vegada, un candidat no només creix envoltat dels ciutadans, sinó que creix amb ells, fent-los protagonistes d’unes eleccions que poden canviar el rumb dels Estats Units i, per tant, de la resta del món.