2.12.08

FORMATS ACTUALS DE PUBLICITAT INTERACTIVA A LA TELEVISIÓ
Fins fa poc, quan es parlava de receptors en els mitjans tradicionals s’acostumava a utilitzar la paraula “espectador” (sobretot perquè la televisió era el mitjà per excel·lència i era el punt de referència pels demés). Actualment, amb el naixement de Internet, ha nascut una nova denominació en el sector de la publicitat interactiva, que se’ls coneix com a “usuaris”. El receptor no es limita a rebre, sinó que ara utilitza, manipula, experimenta... en definitiva, es relaciona amb l’emissor de forma directa.

Els mitjans interactius més explotats avui en dia, a part de la coneguda web, són la televisió interactiva, l’e-mail i el Wireless; cadascun d’ells amb els seus formats i possibilitats:

· Web: Buttons, Banners, Microsites, Interstitials, Skycrapper, Popups i Toplayer.
· E-Mail: Permission Marketing, vital i newsletter.
· Wireless: SMS, WAP i sites.
· TV Interactiva: Canals interactius i spots interactius.

Tenint en consideració la temàtica del post, direm que la televisió interactiva és una televisió en la que el comandament a distància ja no només serveix per a canviar de canal, sinó que fa desaparèixer el televident passiu, creant-ne un que exerceixi poder sobre la televisió. Per una banda, la programació és controlable i, per altra, la publicitat adquireix la característica de ser també receptiva, permetent diàleg entre emissor i receptor.

La televisió interactiva possibilita una gama àmplia de publicitat. A més d’spots televisius, els formats interactius de publicitat poden ubicar-se a diferents aplicacions interactives. Els principals formats de publicitat interactiva a televisió són els següents (Aymerich, 2007):

· Spot interactiu: Quan un spot televisiu incorpora la possibilitat d’accedir a una aplicació de publicitat interactiva. Els spots interactius es poden consumir de forma tradicional (a través d’un consum lineal) o de forma interactiva (accedint a l’aplicació interactiva dissenyada). L’existència de l’aplicació interactiva sol donar-se a conèixer mitjançant la superposició d’una icona d’interacció durant l’spot. L’usuari pot apretar el botó interactiu mentres dura l’spot per tal d’accedir a l’aplicació interactiva, que es materialitza d’alguna de les formes (DAL, Mini-Dal, Microsite o Impulse Response).

· Patrocini interactiu o programes: Un programa de televisió pot contenir formes de patrocini interactiu mitjançant, per exemple, la superposició d’una icona interactiva a algun moment del programa, que condueix a una aplicació de publicitat interactiva.· Serveis de Teletext Digital: Algunes plataformes han optat per mantenir aquest servei, una versió modernitzada del teletext clàssic. Solen oferir la oportunitat d’inserir banners que condueixin a una aplicació interactiva ubicada a una pàgina de text. El format també permet formes de patrocini de pàgines.

· Walled Garden: Grups de serveis interactius de diferents companyies agrupades per l’operador. La publicitat interactiva d’aquests espais es materialitza de diverses formes:

· Banners i botons que condueixen a algun tipus d’aplicació publicitaria interactiva (Ex: DAL).

· Interstitials (splash-screens): format propi d’Internet que consisteis en un anunci a pàgina completa que apareix quan es passa d’una pàgina a una altra sense que sigui sol·licitat.

· Patrocini de pàgines o seccions.

· Vídeo Sota Demanda: suport utilitzat per la publicitat interactiva perquè permet elevades dosis de personalització. Especialment és apte per a desenvolupar publicitat de llarga duració com els telescoping ads o pel·lícules produïdes per l’anunciant que l’usuari sol·licita voluntàriament.


Després d’esmentar breument com està el panorama de la publicitat interactiva a la televisió només queda afegir que aquest és un suport encara molt emergent i, per tant, es preveuen canvis i noves oportunitats de negoci per desenvolupar molt innovadores i esperançadores pel sector de la publicitat.